Vers-nipperen

29 juni 2019
In dit boekje heeft de auteur, een man op leeftijd, een fiks aantal korte schetsen die eerder op Facebook gepubliceerd zijn samengebracht. De schetsen heten nippers, want ze zijn op het nippertje, net voor het voor altijd vergeten, weer opgeborreld in het wonderlijke geheugen van de auteur. Waarschijnlijk zag de uitgever het wel zitten om een stroom niemendalletjes af te drukken en te koop aan te bieden. Want niemendalletjes zijn het. Zo herinnert de auteur zich mensen die tot stof zijn wedergekeerd, of slogans en technologische ontwikkelingen die ons thans lachwekkend voorkomen.

Een nipper gaat over Omo, over een slogan die niet werd gebruikt, maar wel goed was. Volgens Vervoort dan.

Nou, en...

Ik ken alleen die vieze van Omo, die in elke herenplee stond gekalkt en die je las en herlas als je zat te kakken. Of die ene van Pepsi, die we uit ons hoofd leerden toen we nog op de lagere school zaten. We kenden de slogan, maar dronken nooit cola. Mijn moeder vond dat gif. Gelijk had ze.

De slogan?

Likkenbaardendlekkerlessendkloekklinkendfrisdrinkendstemmensmerendrazendflitsendsnelvibrerendkoelkoelkoelsissende pepsi!

Wist ik niet meer hoor. Dat moest ik opzoeken.

Net zoals Vervoort dat voortdurend doet in zijn boekje. Zijn geheugen is Google.

Meer recensies van