Een mooi poëtisch geschreven verhaal, welke zich afspeelt in 1882

21 oktober 2017
De Studente is het debuut van schrijfster en studente geneeskunde Elise Wuyts.

De Studente vertelt het verhaal van een ondoorgrondelijke, intieme relatie tussen de Studente en de Dokter, waarbij machtsspelletjes voortdurend de overhand nemen. Tot het verleden zijn definitieve schaduw werpt.

Ik ben blij dat ik mee mocht doen met de leesclub van De Studente. Hierdoor heb ik de kans gekregen om dit geweldig verhaal te lezen, want ik heb echt genoten. Eerst moest ik nog even door het begin van het verhaal heen lezen om er echt in te komen. Ik had namelijk nog niet het idee dat het verhaal zich afspeelde in 1882, in het preutse victoriaanse Engeland. Door verder te lezen waande ik me ineens wel in die tijd en werd ik helemaal gegrepen door het verhaal tussen de Studente en de Dokter.

Elise heeft een mooie schrijfstijl waarin veel diepgang in zit, de zinnen zijn prachtig gevormd, gewoonweg poëtisch. De gesprekken over boeken en kunst tussen de beide hoofdpersonen kon ik ook zeer zeker waarderen. Er komen ook medische termen voor, dat maakt dit verhaal ook nog eens leerzaam. Verwijzingen naar geneeskundige boeken uit de tijd waarin dit verhaal zich afspeelt, vind ik ook bijzonder en interessant. Het verhaal heeft ook een erotisch tintje, waardoor dit boek niet voor iedereen toegankelijk is. Er komt veel (experimentele en onderdanige) seks in voor. Maar ondanks de erotiek, is het verhaal hier en daar ook wel spannend. Ik heb genoten van het boek en door de goede schrijfstijl ook snel gelezen.

Meer recensies van