De stem van een vluchteling

16 juni 2019
Christy Leftery
dochter van Grieks Cypriotische vluchtelingen die opgroeide en studeerde in Londen
later ging ze als vrijwilliger werken in een opvangcentrum in Athene
waar Christy het besef kreeg dat de mensen hun verhaal kwijt wilde
zo ontstond het verhaal :
*De bijenhouder van Aleppo

*De ogen van mijn vrouw boezemen me angst in
dode vensters zijn het ;ze kan er niet door naar buiten kijken .
zo begint het verhaal van ,Nuri en Afra.
Afra is kunstenares en Nuri is bijenhouder
Samen moeten ze hun thuisland gaan ontvluchten ,doordat de oorlog is uitgebroken
.Afra is blind geworden door een bomaanslag waarbij ze haar zoontje verloren heeft.
eenmaal op de vlucht proberen ze via email in contact te blijven met een neef :Mustafa
die ook gevlucht is uit hun thuisland .
Maar al eerder een klein bestaan heeft kunnen opbouwen in England
Nuri en Afra zijn nog steeds op de vlucht ,zoeken via verschillende kampen ,hun weg naar vrijheid en veiligheid
in die kampen maken ze de meest onterende situaties mee ,
Waar Nuri zich dan zelf ook eens totaal verliest door wederom een traumatische gebeurtenis .
Hij vind steeds zijn kracht terug als hij weer bij zijn vrouw is
Nuri vind uiteindelijk een manier om naar Engeland te komen ,maar dat gaat wederom niet gepaard met de nodige opoffering en uitbuiting.
toch weet Nuri,zich vast te houden aan zijn droom om zijn neef weer terug te zien .
Door zijn liefde voor Afra en zijn neef ,weet hij uiteindelijk een weg te vinden naar een land van hoop en veiligheid .

*De openingszin van dit verhaal trekt meteen je aandacht
De opbouw van het verhaal is zo geschreven ,dat je de hoofdpersonen eerst goed leert kennen ,je sluit ze in je hart.
De omschreven gebeurtenissen zijn zo beeldig beschreven ,dat je bijna de situatie aan kan voelen ,je komt in een spiraal terecht ,van onwerkelijkheid ,boosheid ,en leeft mee met hun verdiet ,maar ook zo de vlucht naar het verlangde Engeland,maakt het dat je het boek zo kan afsluiten ,dat met de kracht van liefde je ver kan komen

Meer recensies van