Rode koningin, een mooi debuut!

17 december 2015
I'm finally learning my lesson. Anyon can betray anyone.

Vertaald: Ik leer eindelijk mijn lesje. Iedereen kan iedereen verraden.

Het koninkrijk van Norta is verdeeld door bloed. Je hebt de mensen met zilver bloed, de zilveren en de mensen met rood bloed, de roden. De zilveren hebben speciale krachten en worden gezien als belangrijker dan de roden. De roden leven vaak in armoede en moeten strijden in een oorlog die niet aan hun is of moeten moeten gaan werken voor de zilveren.
En je hebt Mare, een rood meisje. Maar Mare blijkt ook een speciale kracht te hebben. Als die koning dit ontdekt, is er nog maar 1 mogelijkheid. Het verdoezelen van het feit dat Mare rood bloed heeft en haar gaan beschouwen als een zilveren.

Rode koningin is het debuut van Victoria Aveyard. Het boek is een goed young adult boek dat je niet wilt missen! Niet alleen leest het boek lekker weg, maar je wordt ook meegesleept met de spanningen in het boek. Want niks is wat het lijkt en je kan zo verraden worden. Wat mij vooral aantrekt is het dystopia sfeertje en een heldin. Je hebt waarschijnlijk al veel gelezen waar vrouwen de hoofdrol vertolken, zoals Hunger games, De selectie, Inwijding, glazen troon, etc. Maar dit boek is toch weer anders dan de andere dystopia boeken met heldinnen. Het heeft meer spanning, meer verraad in het boek waardoor het ook leuker lezen is en je nieuwsgierig word.

Ik zou rode koningin echt aanraden want het is echt een leuk boek. Vooral als je graag YA boeken leest en dan vooral dystopia boeken dan is dit boek echt een aanrader!

Meer recensies van