Heftig

18 januari 2015
“Mijn vader was een NSB’er” wordt verteld vanuit de ogen van Elsa. Elsa - nu moeder en oma - vertelt na de dood van haar man haar leven als kind tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Vele gebeurtenissen beleeft ze samen met haar hartsvriendin Anna in Weesp.
De beide vaders behoren tot andere ‘groepen’. Elsa’s vader zit bij de NSB, terwijl Anna’s familie juist de joden probeert te helpen. De vader van Elsa is geen ‘’actieve‘’ NSB’er. Hij heeft deze keuze gemaakt om zijn zoons te beschermen, zodat zij niet in Duitsland hoefden te gaan werken.
Op een dag worden Anna en haar familie verraden. Hoe en door wie blijft zeer lang onduidelijk.
Aan het eind van de oorlog vertrekt Elsa met haar vader richting Amsterdam. Nu wordt het boek pas echt spannend en je komt er als lezer achter dat het leven van de hele familie totaal zal veranderen.

Een boek vol met emotie, spanning en onverwachte gebeurtenissen. Vooral aan het eind van het boek komen er veel geheimen boven water. Als lezer ontdek je een geheim, die de familie niet weet en die de familie misschien ook wel nooit zal weten: … afschuwelijk en indrukwekkend!

Een zeer aangrijpend boek, dat laat zien dat de grens tussen ‘goed’ en ‘fout’ veel genuanceerder ligt dan men denkt. Eén ding is zeker, iedereen is aan het eind van de oorlog slachtoffer! De ellende is na de bevrijding zeker nog niet voorbij! Zeker een boek dat je gelezen moet hebben!

Meer recensies van