×

Eindoordeel - Spannenende faction in intrigerend Zimbabwe

op 24 september 2016 door

Deze Hebban Leesclub las de afgelopen weken 'Zim' van René van Rijckevorsel over  Felix die na de dood van een studievriend naar Zimbabwe trekt en daar op het spoor komt van een complot dat reikt tot in de hoogste kringen van de regering. Nieuwsgierig naar het eindoordeel?

INHOUD

De Nederlandse arts Felix Wellenstein reist naar Zimbabwe om de begrafenis van een goede vriend bij te wonen en een bezoek te brengen aan Grootfontein. Dat is het domein dat tot voor de landonteigeningen in het land aan zijn grootvader toebehoorde. Felix raakt verzeild in een politiek complot waarin jacht wordt gemaakt op de diamanten van zijn overleden grootvader en waarbij hij stuit op een geheim dat te maken heeft met de mijnbouw op Grootfontein.

Aan de hand van een tiental discussievragen bespraken de leesclub-deelnemers wat zij van het boek vonden.

De omslag met de leeuw sprak aan en wist veel deelnemers nieuwsgierig te maken. Samen met de sterke en krachtige titel verwijst die leeuw naar het land waar het verhaal zich afspeelt en naar een aantal details die in het verhaal verwerkt zijn.

Een flashforward opent het verhaal. Rita vindt dat hiermee direct de aanzet werd gegeven voor een spannend verhaal. De korte hoofdstukken werden doorgaans als erg prettig ervaren. Eveline schrijft dat het fijn en makkelijk las en dat het niet lang duurde voor ze in het verhaal zat. Tilak wijst daarbij op de prettige schrijfstijl van de auteur. Ze noemt die duidelijk en leerzaam. Ook merkten de lezers dat auteur René van Rijckevorsel zelf in Afrika heeft verbleven door de vele bijzonderheden die hij in zijn boek heeft verwerkt. Al gaven Lttlered en Marjo aan dat ze daardoor juist ook wel eens afgeleid raakten.

'Zim' bouwt de spanning goed op. Ineke zegt daarover dat het verhaal rustig begint, maar de vaart zo opbouwt dat je als lezer geïnteresseerd blijft en verder wil lezen. Er zijn volgens haar geen saaie momenten in het boek.

Hoewel Felix de absolute hoofdpersoon van het verhaal is en naast onverschrokken, eveneens maatschappelijk geëngageerd blijkt, hebben veel leesclub-deelnemers een voorkeur voor Melody, de dochter van de huisbewaarder op Grootfontein. Marina geeft aan dat dit komt doordat ze zich vlot tussen verschillende werelden beweegt zonder dat het onecht overkomt en dat ze als personage groeit doorheen het verhaal.

Uitbuiting en machtsmisbruik werden vaak genoemd als hoofdthema’s. Thea geeft aan dat de auteur de spanning mooi heeft verweven met de maatschappelijke problemen. Ze noemt daarbij ook ongelijkheid. Goldie vond 'Zim' boeiend door de diverse aspecten zoals macht, politiek, avontuur die aan bod komen.

'Zim' verweeft feiten met fictie en Jan geeft aan dat dit op een prachtige manier is gedaan. De schrijver doet de lezer zichzelf afvragen wat echt is en wat niet. Dit geeft een wat diepere dimensie aan het boek en heeft een aantal deelnemers ertoe aangespoord om via internet op zoek te gaan naar de waarheid achter de thriller.

Een mooie toevoeging aan de leesclub was het gedeelte ‘Stel een vraag aan René van Rijckevorsel’. Hier duidde de auteur zijn eigen band met Afrika en de affiniteit met het medische vak in zijn familie. Ook ging hij in op vragen rond het schrijfproces. Zo had hij begin en einde in zijn hoofd toen hij begon en is de rest er als het ware tussen gegroeid. De feiten die hij in het boek opgenomen heeft vormen het decor bij het verhaal.  De volgende thriller van René van Rijckevorsel, waar hij de  leesclub-deelnemers al een beetje benieuwd naar maakte, speelt zich waarschijnlijk op Zanzibar af.

De meeste lezers zijn erg enthousiast over 'Zim'. Gemiddeld haalt het boek dan ook 4 sterren binnen. Volgens Marieke geeft René van Rijckevorsel de problemen in Afrika een stem, verpakt in een avontuurlijk verhaal. Severine vindt het een razend spannend boek vol intrigerende thema’s en gaat akkoord met Wemmie die het een must-read noemt.

René van Rijckevorsel heeft op overtuigende wijze feit en fictie met elkaar vermengd en de realititeit komt wel erg dichtbij in dit boek. De geschiedenis van Zimbabwe komt samen met meer actuele gebeurtenissen en de verbeelding van de auteur. Daardoor is 'Zim' volgens Jan meer dan een thriller. Niet alles wat je leest is waar en dat is maar goed ook.

De sterkte is tegelijkertijd een beetje de zwakte van het boek. Het verhaal berust op een reeks toevalligheden: onder meer een confrontatie met een Mugabe, een ontmoeting met de dochter van een beruchte guerillastrijder en een concert van een bekende protestzanger. Gelukkig weet de auteur het vrij overtuigend te brengen en zorgen de vlotte schrijfstijl en de vaart ervoor dat de lezers bereid waren mee te gaan in het verhaal.

'Zim' wist een aantal leesclubdeelnemers te prikkelen om ook Tunis, het debuut van René van Rijckevorsel, te gaan lezen. Volgens Gert absoluut een boek dat de moeite van het lezen waard is en geen moment verveelt. 'Zim' blijkt een faction thriller te zijn die weet te intrigeren.

Lees alle recensies van de leesclub-deelnemers op de boekpagina van Zim.

Reacties op: Eindoordeel - Spannenende faction in intrigerend Zimbabwe