Advertentie

Leesclubdiscussie [spoilers toegestaan] - vanaf 9 april

op 05 maart 2018 door

Gedurende de Hebban Leesclub zijn wij benieuwd naar jouw mening over het boek. Om het boek inhoudelijk goed te kunnen bespreken, vind je hieronder een set leesclubvragen. We gaan de vragen een voor een samen bespreken, waarbij de leesclubcoördinator het tempo aangeeft door de vragen onder dit bericht te stellen.

Let op: Wil je antwoorden op een van de vragen, klik dan op de grijze button 'Reageer' rechtsonder de vraag, zodat alle reacties op dezelfde vraag bij elkaar blijven. Gebruik de roze 'Plaats een nieuwe opmerking'-button helemaal onderaan alleen als je iets kwijt wilt dat niet te maken heeft met een van de vragen.

LEESCLUBVRAGEN

De discussievragen werden gemaakt door De Leesclubassistent Frank Hockx.

1. In hoeverre is Peachez een verhaal van deze tijd en in hoeverre is het een tijdloos verhaal?

2. Door de opbouw van het boek weet je al dat het verhaal voor de ik-figuur niet goed afloopt (al ziet hij dat zelf anders). Bleef de roman voor jou toch spannend? Zo ja, waar zat die spanning in?

3. De professor is goed bekend met internet en het medium e-mail. Wat maakt dat hij reageert op het eerste mailtje van ‘Sarah’?

4. In een interview met Het Parool (22 februari 2017) zegt Pfeijffer: ‘… ik wilde vooral van binnenuit opschrijven hoe iemand denkt, wat zich in het hoofd van zo iemand afspeelt die dat meemaakt. Ik wilde me inleven in die persoon.In hoeverre is Pfeijffer er voor jou in geslaagd om van zijn ik-figuur een geloofwaardig iemand te maken? Geldt voor de roman als geheel wat jou betreft het aan Tertullianus ontleende motto ‘het verhaal is zo onwaarschijnlijk dat het wel waar (in dit geval: geloofwaardig) moet zijn? In hoeverre vind je bijvoorbeeld de criminele bende geloofwaardig handelen?

5. Kon je met ‘proffie’ meeleven? In hoeverre veranderde je kijk op hem in de loop van de roman?

6. Welk beeld geeft de ik-figuur van zijn werk aan de universiteit? En welk beeld heb jij je gevormd?

7. Welke symboliek kun je zien in het feit dat de professor aan vliegangst lijdt?

8. Wat vind je van de theorie over geloof, hoop en liefde van ‘proffie’? En zijn visie dat liefde een daad van creatie is?

9. De roman speelt met de tegenstellingen fantasie en werkelijkheid, feit en fictie. Wat doet het contact met ‘Sarah’ met de verbeeldingskracht van de ik-figuur?

10. In hoofdstuk 9 vertelt de ik-figuur over een groep mensen met Down-syndroom die hij op een terras gadeslaat. Wat is volgens jou de betekenis van dit hoofdstuk in de roman?

11. Het taalgebruik van de verteller wordt gekenmerkt door lange zinnen en veel verwijzingen naar de klassieken. Hoe heb je dit ervaren? En wat vond je van de combinatie met de ‘tegenstem’ van ‘Sarah’?

12. Welke functie vervult de esdoorn die de ik-figuur ziet als hij tijdens zijn gevangenschap ‘gelucht’ wordt?

13. Hoofdstuk 28 beschrijft de gang van zaken op een vliegveld, gezien door de ogen van de onder de medicijnen zittende ik-figuur. Hoe heb je die beschrijving ervaren?

14. ‘Uitstel’ is een terugkerend element in de roman. Op welke manieren is er sprake van, zowel in wat als in hoe er verteld wordt?

15. De liefde van de ik-figuur is gebaseerd op projectie, een fantasie. Is dat specifiek voor een extreem geval als dit of geldt dit voor elke relatie? In hoeverre geeft de roman aanwijzingen/argumenten voor een antwoord op deze vraag? Wat is jouw mening?

16. Is Peachez voor jou een romantisch boek of juist niet? Waarom?

17. Recensent Sebastiaan Kort (NRC Handelsblad, 17 februari 2017) schrijft aan het eind van zijn bespreking: ‘De uitwerking van Peachez – eentje in een behoorlijk rijtje Pfeijffer-romans over echt en nep – is in de grond van de zaak behoorlijk ironisch: de schrijver wil ons de risico’s voor de mens in een informatief-bedrieglijke wereld tonen, terwijl hij aan het neerzetten van het menselijk bewustzijn onder die gegeven omstandigheden amper toekomt.’ Wat vind je van deze stelling?

18. Enkele critici stellen dat het in de roman vooral draait om het spel, de ‘literaire spielerei’. Voor sommigen maakte dat de roman daarom te vrijblijvend. Wat vind jij van die conclusie? Is de ‘spielerei’ in dit geval voldoende om een Libris-nominatie te rechtvaardigen voor jou?

Volgende stap:

Schrijf je recensie van minimaal 150 woorden op de boekpagina van het leesclubboek en plaats een quote uit je recensie plus je sterrenwaardering in de leesclub.



Reacties op: Leesclubdiscussie [spoilers toegestaan] - vanaf 9 april

Meer informatie

Gerelateerd

Gesponsorde boeken