Goede tussendoor, maar geen WAUW-gevoel

19 juli 2014
Toen ik van Suspense Publishing de kans kreeg om nog een andere Jack Lance te lezen, greep ik deze met beide handen aan. Zeker omdat de titel een belletje deed rinkelen. Ik kreeg gelijk, het boek stond al in mijn kast … als luisterboek.

Dit is mijn tweede Jack Lance en MIJN MENING is nog niet echt veranderd tegenover de vorige keer. Ook dit is een leuk tussendoor boek dat me een paar aangename leesuren bezorgde. Het heeft echter net dat ietsje meer. Dit boek is geloofwaardiger in mijn ogen, het paranormale wordt uitgelegd in iets dat mijn geest snapt. Oef, een dikke duim voor de auteur!

Het begin zelf vind ik dan weer zwakker. Het verhaal moet opgang komen, maar eens je er middenin zit, blijf je gaan. Je gaat dan samen met Jason op zoektocht. Je struint door zijn heden en verleden, krijgt meerdere daders voorgeschoteld, … Het is een leuke puzzel en door de vlot geschreven, korte hoofdstukken zit je voor je het weet aan het einde. Een goed opgebouwd en spannend slot geef ik toe. Gelukkig, want het boek zelf is alles behalve King spannend.

Ja, je hoort me al aankomen. Waarom dat vergelijken met Stephen King? Fans van deze auteur gaan echt teleurgesteld zijn na het lezen van een Jack Lance. Niet dat deze laatste niet kan schrijven, maar toch … Het is wederom appelen en peren vergelijken. Niet de manier om onder de aandacht te komen, vind ik persoonlijk. Soit, dit gezegd zijnde, het is en blijft een vlotte lezer en ik liet me graag meevoeren.

Dat meegesleept worden, is zeker niet moeilijk. Lance zet immers een paar goed uitgediepte personages neer. Zo heb je Jason met zijn fobie en zijn drang om antwoorden te vinden met daartegenover zijn vrouw met haar eigen angsten. Ideale mix voor een aantal conflicten en spanningsbogen. Helaas zijn andere spelers minder uitgewerkt, al is het ergens ook slim gezien. De dader blijft daardoor goed afgeschermd.

Ik vertelde hierboven ook dat ik in het bezit ben van het luisterboek en terwijl ik een stukje luisterde (zeer aangenaam luisteren trouwens) vroeg ik me af waarom die Amerikaanse inslag? Waarom geen Nederlandse namen en plaatsen? Simpel. Het zou gewoon niet werken! De sfeer, de plaatsen, … in het boek zijn hier gewoon niet te vinden. Die dingen zijn gewoon nodig om het verhaal te dragen, dus slim gezien van de auteur.

Ik kan dus afrondend besluiten dat alles wel klopt in dit verhaal. Jack Lance weet wat hij doet. Helaas voor mij laat het me niet achter met een WAUW-gevoel.

Stefanie

Meer recensies van