×

Recensie: Beide kanten van het conflict

door Hebban Crew 2 reacties
Ons team van Hebban-recensenten leest en beoordeelt een groot aantal recent verschenen boeken in verschillende genres. Regelmatig lichten we een van deze recensies uit om het boek extra onder de aandacht te brengen. Zo beoordeelde Hebban-recensent Demi 'Het Koninkrijk der Bruggen' van Danielle L. Jensen.

Het gerecenseerde boek

Het Koninkrijk der Bruggen

Auteur: Danielle L. Jensen
Vertaler: Valérie Janssen
Uitgeverij: Boekerij

Prinses Lara heeft maar één gedachte voor haar kersverse echtgenoot op hun trouwdag: ik zal jouw koninkrijk op de knieën krijgen. Als enige route door een door stormen geteisterde wereld controleert het Koninkrijk der Bruggen alle handel en reizen tussen landen, waardoor de heerser zichzelf kan verrijken en zijn vijanden kan beroven, inclusief Lara’s thuisland. Lara is van kinds af aan opgeleid tot spion, dus wanneer ze als bruid naar de koning wordt gestuurd onder het mom van vrede, is ze bereid alles te doen wat nodig is om de verdediging van het ijzersterke Koninkrijk der Bruggen te doorbreken.

Maar als ze haar nieuwe thuis – een weelderig paradijs omringd door stormachtige zeeën – en haar nieuwe echtgenoot, Aren, leert kennen, begint Lara zich af te vragen waar het ware kwaad zit. Wat ze ziet is een koninkrijk dat vecht om te overleven, en een koning die zijn volk fel beschermt. Terwijl haar missie laat inzien wat het betekent om de brug te beheren, kan Lara de sudderende aantrekkingskracht tussen haar en Aren onmogelijk negeren. Met haar doel bijna binnen handbereik zal Lara haar eigen lot moeten bepalen: wordt ze de vernietiger van een koning of de verrader van haar volk?

Danielle L. Jensen is de USA Today-bestseller­auteur van Stolen Songbird, Hidden Huntress, Warrior Witch en The Broken Ones, evenals de 'Koninkrijk'-serie en de 'Dark Shores'-serie. Ze woont met haar gezin in Canada.

Enemies-to-lovers met verregaande gevolgen *****

Door: Demi Schoonenberg

Wat als je je hele leven maar voor één doel hebt getraind: trouwen met de koning van een rijk dat dat van jou al jarenlang in een wurggreep houdt en laat verhongeren. Lara ondervindt het: vanbuiten ziet ze eruit als een mooi en weinig substantieel meisje, maar vanbinnen woedt er een diepe woede voor koning Aren van Ithicana. Haar taak is om als spion het vertrouwen van haar echtgenoot te winnen en een manier te vinden om haar koninklijke vader in Maridrina te laten weten hoe ze het ondoordringbare Ithicana zouden kunnen veroveren – maar hoe langer ze in Ithicana verblijft en hoe beter ze Aren leert kennen begint er langzaam maar zeker iets aan haar te knagen. Wie of wat is nu eigenlijk de ware vijand?

Het Koninkrijk der Bruggen is het eerste deel van een Young Adult-fantasyreeks geschreven door Danielle L. Jensen en is vertaald door Valérie Janssen. De hoofdstukken worden afgewisseld tussen de perspectieven van Lara en Aren, waardoor de lezer de beweegredenen van beide kanten kan zien. Ook al kan je bij een concept als dit bepaalde dingen al voorspellen in de plot, Jensen weet het verhaal spannend en boeiend te houden van begin tot eind. Ze neemt de tijd om de relatie tussen Lara en Aren op te bouwen en hoe dit wordt bemoeilijkt door het wederzijdse wantrouwen.

Het huwelijk tussen Lara en Aren is namelijk niets anders dan een onderdeel van het wankele vredesverdrag tussen Ithicana en Maridrina. Lara’s motivatie is duidelijk: ze wil haar volk helpen en de tiran die haar land sterk benadeelt vernietigen, koste wat het kost. Lara is een opvliegend meisje dat haar woede en gewelddadige talenten verborgen moet zien te houden. Aren weet dat de kans groot is dat zijn nieuwe bruid een spion is en is erg voorzichtig en achterdochtig, maar zodra de twee elkaar beter leren kennen slaan de twijfels op meerdere manieren toe.

De auteur weet de hele situatie in een interessante grijze kleur te schetsen waardoor je pas later in het verhaal begrijpt hoe het echt zit, en de ontwikkeling van de relatie tussen Lara en Aren wordt daardoor ook realistisch opgebouwd. Er is geen sprake van acute verliefdheid of een plotselinge omslag in gevoelens - alles krijgt zijn tijd in dit boek.

'De beschrijvingen van de brug en de prachtige omgeving worden uitgebreid beschreven door Jensen.'

Zo is er ook ruimte voor de politieke intriges tussen de verschillende landen die allemaal wedijveren om de essentiële brug te mogen gebruiken voor handel. De brug, een enorm gevaarte, is een belangrijk onderdeel van het boek. Alle conflicten hebben ermee te maken, en het is duidelijk dat wie de brug heeft ook in feite de monopolie op de handel tussen de landen heeft. De beschrijvingen van de brug en de prachtige omgeving worden uitgebreid beschreven door Jensen waardoor je te allen tijde goed bij het verhaal wordt betrokken:

'Het bouwwerk strekte zich zover het oog reikte als een reusachtige kronkelende grijze slang uit tussen de continenten. Hij rustte op natuurlijk gevormde stukken torenkarst die daar speciaal voor dat doel door God leken te zijn neergezet, en die de Stormzee trotseerden die tegen de voet ervan beukte. Zo nu en dan slingerde het grijze gevaarte zich over de grotere eilanden, waar het op dikke stenen pilaren steunde die door eeuwenoude handen waren gebouwd. De brug was een architectonische prestatie die alle begrip te boven ging. Die alle logica tartte. Die in feite onmogelijk hoorde te zijn.'

Ook al is het hele ‘enemies to lovers’-thema heel bekend en kun je al voorspellen hoe dit gaat eindigen, Danielle L. Jensen weet ervoor te zorgen dat het concept toch interessant genoeg is in combinatie met haar uitgebreide worldbuilding en haar goede grip op de plot. Door het tweevoudige perspectief krijg je daarnaast informatie van beide kanten van het conflict en worden beide hoofdpersonen daardoor goed uitgewerkt. Het Koninkrijk der Bruggen is een veelbelovend begin met een spannende opzet naar het volgende deel dat niet snel genoeg kan komen.

Demi Schoonenberg studeerde Engelse Taal en Cultuur op de Radboud universiteit in Nijmegen en volgt nu de master Letterkunde (specialisatie: Literair Bedrijf). Na haar studie zou ze in het boekenvak willen werken en/of als ondertitelaar. Haar favoriete genres zijn fantasy, horror en YA.

Meer recensies van Demi: