Alles is verlicht

Rank 4825 Gelezen 636 Aan het lezen 8 Wil ik lezen 157 Favoriet 48 Recensies 14
Literatuur & Romans Artikelen 1 Lijsten 1 Hebban 1000 322   Topics 0
In 'Alles is verlicht' reist de schrijver Jonathan Safran Foer de zomer na zijn afstuderen naar het oostelijk deel van Europa. Slechts gewapend met een vergeelde foto gaat hij op zoek naar Augustine, de vrouw die al dan niet een schakel is met zijn grootvader die hij nooit heeft gekend - die zijn grootvader, zo is hem verteld, uit de handen van de nazi's heeft gered.
Vergezeld door de onvergetelijke Alex, zijn jonge Oekraïnse gids en tolk die behept is met een komisch spraakverwarrend accent, maakt Jonathan een donquichotachtige zoektocht door een verwoest landschap, terug naar een onverwacht verleden. Verweven door 'Alles is verlicht' is de roman die de schrijver aan het schrijven is: een betoverende legende over zijn grootvaders dorp, een sjtel, in de Oekraïne, een lappendeken van verbijsterende overeenkomsten die de generaties door de tijd heen verbindt.

Literaire fictie algemeen
Peter Abelsen