Het avontuur van Achterberg

Het avontuur van Achterberg is de nooit eindigende zoektocht die zijn poëzie beheerst. In de gedichten is een anonieme ’ik’ aan het woord, die voortdurend op weg is een ander, meestal aangesproken met ’u’, te vinden.
Veelal wordt de speurtocht geprojecteerd in het lyrische verhaal van een man die met zijn dode geliefde in een nieuw leven herenigd wil worden. Nu eens dwaalt de zoekende man als iemand van het platteland door Den Haag, dan weer vermomt hij zich als gasfitter om onherkenbaar de huizen te kunnen binnengaan waar de vrouw zich bevinden kan of vestigt hij zich op een landgoed, waar hij heer en meester is over de jacht. Aan de drie cycli over deze avonturen, Ode aan Den Haag, Ballade van de gasfitter en Spel van de Wilde Jacht, besteedt Middeldorp ruime aandacht.
De overige hoofdstukken handelen over de avonturen met het woord, het scheppingswoord waarmee de dichter nieuw leven wil wekken, en over relaties tussen het leven en het werk van Achterberg. Het boek wordt besloten met een beschouwing over het gedicht ’November’ in relatie tot het veel vroegere ’December’ en het latere ’Anti-materie’. Dit slothoofdstuk laat zien waarop het dichterlijk avontuur uitloopt.

De auteur
Middeldorp heeft Achterberg persoonlijk gekend en met de dichter over zijn werk gesproken.
Hij publiceerde eerder 'De wereld van Gerrit Achterberg'.

Is Het avontuur van Achterberg het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Het avontuur van Achterberg