Cunegondes ontvoering

Vaals, 1762. Als Cunegonde, een jonge, katholieke vrouw, een baby probeert te ontvoeren om te voorkomen dat het kind in een protestantse kerk gedoopt wordt, ontketent ze in de grensstreek een religieuze oorlog. De dilemmas van een gemengd huwelijk en het religieuze leven in de grensstreek vormen de basis van dit waargebeurde drama, dat nu voor het eerst wordt verteld. Het conflict valt slecht te rijmen met onze opvattingen van deze periode: het hoogtepunt van de Verlichting, het tijdperk dat juist wordt geroemd vanwege zijn religieuze tolerantie. In dit meeslepende boek zet Kaplan vraagtekens bij deze zienswijze, en onthult hij een uniek stukje Nederlandse geschiedenis.

Is Cunegondes ontvoering het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Cunegondes ontvoering