De grote wil en andere schrijflesverhalen

De grote wil en andere schrijflesverhalen

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Op het bord heb ik de ijzeren wet van elk verhaal geschreven: Iemand Wil iets, dat gaat Mis en dan gebeurt er iets Anders.
Twaalf volwassenen zitten zwijgend onder de tl-buizen. De eerste is een geleerde in de Middelnederlandse letterkunde, de tweede loodgieter, de derde woedend.

Al jaren geeft Nicolien Mizee les in verhalen schrijven, zowel aan de Volksuniversiteit als aan de Schrijversvakschool. Ze onderwijst haar leerlingen aan de hand van een aantal onbetwistbare regels en met geestige voorbeelden uit haar beroepspraktijk. Want verhalen vertellen is belangrijk: de wereld zou er veel beter uitzien als we elkaars verhalen
willen lezen en beluisteren. En eigenlijk is elk verhaal goed, als de hoofdpersoon maar gedreven wordt door een duidelijke Grote Wil.

‘Mizee onderscheidt zich in al haar werk met een geestige, geslepen stijl, rijk aan memorabele zinnen, waarin ze menselijk leed van een afstand beziet en toch met warmte.’ – de Volkskrant

‘Eigenlijk maakt het niet uit waar Nicolien Mizee over schrijft, elke letter die ze op papier zet is de moeite van het lezen waard.’ – VPRO Gids

‘Een van de meest eigenzinnige en authentieke, diepzinnige en lucide én geestige oeuvres uit de Nederlandse literatuur.’ – NRC Handelsblad
Nijgh & Van Ditmar
18 februari 2020