De H van Humboldt

Gelezen 4 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 1 Recensies 1
Junior   Topics 0
Ik heb een nieuwe vriend. Hij is al 150 jaar dood maar je kan je er nog altijd goed mee amuseren. Hij komt uit Duitsland en zijn volledige naam is Wilhelm Friedrich Alexander von Humboldt. Maar zeg maar Alexander. Dat vindt hij prima. Of Humboldt zo je wil of ‘Heuwmbeult’ zoals de Fransen.

Over de tijd waarin hij leefde wordt gezegd dat het een periode van verwondering was, omdat er toen zoveel werd ontdekt en uitgevonden, niet in het minst door hemzelf. Bij mij bracht hij de verwondering voor de natuur weer naar boven: de natuur, ook dicht bij huis, is iets om te koesteren. En wij, mensen, zijn daar maar een heel klein stukje van.

Welke vreemde bocht nam de geschiedenis toch dat Alexander von Humboldt, ooit een van de beroemdste mensen ter wereld, bij ons zo goed als onbekend is?

Hoog tijd voor een monument!

Een monument van papier.

Barbara Rottiers geeft kinderen op een vrolijke manier een inkijk in het bijzondere leven van de wonderbaarlijke uitvinder van de natuur.

Kind & Jeugd
Fictie kinder- en jeugdboeken algemeen
Halewyck, Uitgeverij Van
09 oktober 2020