De kunst van het dromen

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
In de afgelopen twintig jaren heeft de Amerikaanse antropoloog Carlos Castaneda in zeven boeken verslag gedaan van zijn ontmoetingen met de Mexicaanse sjamaan en "tovenaar" don Juan. Door hem maakte hij kennis met de sjamanistische visie waarin de zichtbare wereld omgeven wordt door een reusachtige onzichtbare wereld van voorouderlijke geesten, goede en kwade krachten, die kunnen worden opgeroepen en bezworen door hen die dienst doen als middelaar tussen de natuurlijke en bovennatuurlijke rijken.
Don Juan was zo'n middelaar. Hij leerde Castaneda onder meer hoe hij deze werelden kon bezoeken, voornamelijk door de alledaagse conditionering te verbreken en een nieuwe manier van waarnemen aan te leren, die door de tovenaars "de kunst van het dromen" wordt genoemd. Na jarenlang experimenteren met deze oefeningen maakt Castaneda ons nu deelgenoot van zijn belevenissen.

Carlos Castaneda, deel 9
Servire
01 januari 1993

Reacties op: De kunst van het dromen