De vlucht van de adelaar

In dit krachtige, verontrustende en uiterst persoonlijke en fascinerende boek voert Carlos Castaneda ons tot het hart van de tovenarij. Hij daagt daarbij zowel onze verbeeldingskracht als ons verstand uit, en hij schudt aan de grondslagen van ons geloof in wat "natuurlijk" en "logisch" is.
Het landschap van Castaneda is vol van verschrikkingen en geheimzinnige machten, met verblindende inzichten die zo scherp worden toegespitst als bliksemflitsen over de woestijnen, bergen en grotten waarheen don Juan hem dwingt te gaan in zijn speurtocht naar de kennis van de tovenaar;maar het is ook het landschap van hoofd en hart, het domein van de magie - waar hallucinaties en visioenen, eenzame opdrachten en onverwachte ogenblikken van menselijke warmte en kameraadschap beheerst worden door de ongrijpbare, sterke en alomaanwezige geest van don Juan.
In De vlucht van de adelaar komt Carlos Castaneda voor de eerste keer te voorschijn als de erfgenaam van don Juans vermogens en opdrachten, een sjamanistische leider en gestalte die op eigen benen staat - en ook als een schrijver wiens geestvermogens, verbeeldingskracht en literair genie bijeenkwamen in een schepping van bizarre en overweldigende kracht, dat zowel ontroerend als dramatisch is, even diepzinnig als tot nadenken stemmend.

Carlos Castaneda, deel 8
Simon Vinkenoog
Servire
01 januari 1989

Reacties op: De vlucht van de adelaar