De leeuwen van Carentan

De leeuwen van Carentan

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Het Fallschirmjäger-Regiment 6 behoorde tot de bekendste en meest gerespecteerde Duitse eenheden uit de Tweede Wereldoorlog. Deze elite-eenheid speelde een belangrijke rol bij de bezetting van Rome, bij de strijd tegen de Amerikanen vanaf de vroege uren op D-Day (waar ze de bijnaam ‘de leeuwen van Carentan’ kregen) en het afstoppen van de Geallieerde opmars in de Belgisch-Nederlandse grensstreek en zuid Nederland in september en oktober 1944.
Het verhaal is voor het grootste deel gebaseerd op de persoonlijke herinneringen van de leden van dit regiment, die door auteur Volker Griesser uitvoerig werden geïnterviewd. Naast de persoonlijke getuigenissen werd deze publicatie samengesteld op basis van vele primaire bronnen: officiële korps-, divisie- en regimentsorders, gevechtsverslagen, oorlogsdagboeken, en vele eigentijdse geschriften zoals dagboeken en andere handgeschreven verslagen. De tekst wordt geïllustreerd door bijna 200 foto’s, waarvan er vele nog nooit eerder werden gepubliceerd.
Geschiedenis & Politiek
S.I. Publicaties