De schaduwen van Radovar

Gelezen 62 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 34 Favoriet 3 Recensies 2
Young adult Artikelen 1 Spots 4   Topics 0

Een grijze stad, een inktzwart systeem, een vlucht naar de vrijheid.

Jona woont met haar ouders, broertje en oma in Sterrenlicht: een van de enorme flats van Radovar. De inwoners van deze grijze stad zijn in de greep van de familiescore, een puntensysteem dat je positie bepaalt. Families die hard genoeg werken en zo voldoende punten verdienen, klimmen letterlijk op in de stad. Wie te veel minpunten scoort, eindigt als Ondergronder - of erger nog, in een Onderwijk. De regels in de stad zijn streng. Zo mag niemand zonder toestemming naar buiten, zijn planten en dieren verboden en leveren onvoldoendes op school ook minpunten op. Het grootste deel van de mensen in Radovar heeft zich naar het systeem geschikt. Wie hard werkt, kan een luxe leven leiden. Maar doe je niet mee, dan stort je je hele familie in het verderf. Daarom zwijgt Jona. Ze protesteert niet, maar onttrekt zich zoveel mogelijk aan het Sterrenlicht-bestaan. Haar enige vriend is de vreemde klusjesman Zalman, die geïsoleerd diep onder de grond woont. Maar dan maakt Jona hardhandig kennis met de schaduwkanten van Radovar. Zo moet oma verplicht naar een 75-plus-gebouw en blijken de schoonmaakploegen van de Grijze Brigade niet alleen de straten schoon te vegen. Als Jona stiekem naar buiten sluipt en de zwerfjongen Kilian tegenkomt, raakt ze langzaam betrokken bij een verzetsgroep die de ware aard van Radovar wil onthullen. Jona ontdekt dat de schaduwen van de stad meer verbergen dan ze dacht en komt in groot gevaar. Marloes Morshuis heeft opnieuw een razend spannende, geëngageerde jeugdroman geschreven die de lezer ook met andere ogen naar onze eigen wereld laat kijken.

Kind & Jeugd
Fictie 13-15 jaar