De wereldgeschiedenis in de kunst

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
De grote mijlpalen in de wereldgeschiedenis hebben dikwijls hun sporen nagelaten in de kunst, in het bijzonder om bepaalde hoofdrolspelers te eren of om een traumatische ervaring te herdenken of het ogenblik waarop nieuwe staten dynastieen worden gesticht. Zo draagt de kunst bij tot het vormen van een historisch bewustzijn. Ze leidt ook tot en herinterpratie van de geschiedenis. Vaak worden belangrijke gebeurtenissen hernomen in latere tijdsgewrichten met betekenisverschuivingen tot gevolg.

Dit boek biedt u door de ogen van bekende en minder bekende kunstenaars een helder en compact overzicht van de wereldgeschiedenis, van de codex Hammoerabi, over de talrijke oorlogen, revoluties en ontdekkingsreizen tot meer recente gebeurtenissen, zoals de val van de Berlijnse Muur en de aanslagen van 11 september 2001.

Reeds eerder verschenen in de reeks 'De kunst van het kijken' : Iconografie van de Europese schilderkunst 14e -18e eeuw, Het verhaal van de moderne schilderkunst van Courbet tot Warhol, Bijbelverhalen en mythen in de schilderkunst, Het verhaal van de fotografie en Italiaanse renaissanceschilderkunst.
De kunst van het kijken
Ludion Uitgeverij