Een Bittere strijd

Een bittere strijd

Deze historische roman speelt zich af ten tijde van de Tweede Vrijheidsoorlog, ook wel Tweede Boerenoorlog genoemd, tussen de zelfstandige republieken Oranje-Vrijstaat met Transvaal samen tegen het Britse Imperium. Deze oorlog vond plaats van 1899 – 1902. Het boek bevat veel historische gegevens maar geeft niet een volledig overzicht van alle gebeurtenissen. We volgen de hoofdpersoon, Pieter Faber, bij zijn doen en laten op zijn plaats en in de strijd tegen de Engelsen. Tussen de belevenissen van Pieter in, wordt uitgebreid stil gestaan bij geschiedkundige feiten zoals De Grote Trek, de achtergrond van de komst van veel Fransen naar Zuid-Afrika en de herkomst van Pieter ’s voorouders uit Alkmaar. Uitgebreid komen ook aan bod de misdragingen van het Engelse leger: platbranden van hoeven, en burgers gebruiken als schild tegen beschietingen. Het gebruik van dumdumkogels, het gebruik van gifgas, het afslachten van gewonde Boeren en van gevangenen en het laten sterven van hulpelozen in concentratiekampen.

Geschiedenis & Politiek
Moderne geschiedenis (1870-heden)