Elcker-ik

Begin jaren 70, toen de wind van 68 nog waaide, groeide in Volkshogeschool Elcker-ik de kiem van een actieve burgerbeweging. Met politiserend vormingswerk en sociale acties engageerde Elcker-Ik zich decennia lang in de milieubeweging, de vrouwenbeweging, de vredesbeweging/VAKA en voor solidariteit met de derde wereld. Zij richtten actiegroepen op tegen kernenergie, racisme of de verloedering van het milieu. Zij streden voor bijzondere jeugdzorg, meer rechten voor patiënten, respect voor gehandicapten en voor een multiculturele samenleving. Zij startten met tweedekansonderwijs en met basiseducatie. Zij richtten coöperaties op, ijverden voor een sociale economie en waren de pioniers van de kringwinkels. Tot op vandaag kan iedereen er kritische lezingen volgen, krijgen nieuwe Belgen er een warm onthaal en een taalbad, en ijveren vrijwilligers er voor een dak op de Ring in plaats van een verkeerswalm over de stad. Elcker-Ik is altijd een broeikas van nieuwe ideeën geweest, een drukkingsgroep voor maatschappelijke verandering, een pionier in het ontwikkelen van nieuwe organisaties. Dit boek vertelt het verhaal van een bewogen geschiedenis, rijk geïllustreerd, en met veel getuigenissen.
Met een nawoord van Jos Geysels.

Is Elcker-ik het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Elcker-ik