Karel van het Reve voor gevorderden

Karel van het Reve voor gevorderden

Rank 8073 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 3 Favoriet 0 Recensies 0
Vuistdikke keuze uit het werk van Karel van het Reve

Karel van het Reve (1921-1999) was een van de grootste en veelzijdigste essayisten van Nederland. Zijn essays gaan over de meest uiteenlopende onderwerpen, van de neus van Cleopatra tot de voordelen van de erfelijke monarchie, van de geneugten van de watersport tot de werking van de sluitspier. Ze zijn scherp, duidelijk, tegendraads en geestig – en ook nog leerzaam.

'Mijn absolute favoriet is Karel van het Reve, en dan zijn hele verzamelde werk. Dat is ontzettend veel, (...) maar zo vreselijk goed geschrweven. Als er brand uitbreekt en ik kan mar één ding meenemen, kies ik voor de cassette met Karels verzamelde werk en laat ik Gerard in de vlammen opgaan.'- Kees van Kooten

'Karel van het Reve is erg belangrijk geweest voor mijn schrijven. Toen ik hem las, voelde ik een soort verwantschap en ook opluchting, alsof de weerld minder onbegrijpelijk en eenzaam was (...) Toen ik mijn allereerste korte stukje schreef zette hij me op het goede spoor. Veel losser, veel vrijer, veel meer vanuit het idee: dit is hoe ik het nu wil opschrijven, dus schrijf ik het zo.'- Paulien Cornelisse.
Uitgeverij Van Oorschot
15 november 2019