Kleine encyclopedie van de eenzaamheid

Er zijn evenveel definities van eenzaamheid als er mensen zijn die de eenzaamheid ervaren. Vaak wordt het begrip gedefinieerd vanuit een negatief
gevoel: een gemoedstoestand die met een gevoel van leegte, isolement, verdriet en depressiviteit gepaard gaat. Johanna Spaey benadert de eenzaamheid in samenhang met kunst, liefde, wetenschap en tal van andere gebieden. Zo werpt ze een verrassend nieuw licht op een begrip dat we minder goed kennen dan we denken.

‘Er moet iets zijn met eenzaamheid waardoor ik haar steeds weer opzoek. Er soms en steeds vaker de voorkeur aan geef om me op mezelf terug te trekken en niet langer de buitenwereld wil betrekken bij mijn doen en laten. En mijn denken. Vooral denken. Is die eenzaamheid zelfgekozen, zelfopgelegd, aangeboren of gedwongen? Misschien is het wel om al die redenen.’ – Johanna Spaey

Redactionele recensie

Recensies (2)

Meer recensies

Is Kleine encyclopedie van de eenzaamheid het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Kleine encyclopedie van de eenzaamheid