Mijn opa was een Duitser

In 1944 liet de Duitse onderofficier Herbert Noah zijn jonge Nederlandse vriendin in verwarring achter. In 1945 beviel ze van een zoon. Herbert Noah zelf keerde na de oorlog niet terug. Was hij gesneuveld? Gevangen genomen? De vrouw zou de liefde van haar leven nooit vergeten. Herbert leek van de aardbodem verdwenen… totdat een Nederlandse kleinzoon op zoek gaat naar zijn opa. Na lang zoeken weet Alex Dekker het levensverhaal van Herbert Noah te reconstrueren. Hij zocht en vond een onbekende Duitse opa.
Alex Dekker schreef een bijzonder boek over een onderwerp dat lang onderbelicht bleef. Hij weet zijn mening, zijn twijfels en zijn vragen, subtiel in het verhaal te verweven. Mijn opa was een Duitser is exemplarisch is voor duizenden andere nakomelingen uit verhoudingen tussen Nederlandse vrouwen en Duitse militairen tijdens WO2.

Recensies (1)

Is Mijn opa was een Duitser het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Mijn opa was een Duitser