Onze oorspronkelijke staat van heelheid

In Onze oorspronkelijke staat neemt Hein Thijssen religie weg uit de traditionele bovennatuurlijke sfeer en hij presenteert haar als een natuurlijk, therapeutisch proces, een terugkeer van de mens naar zijn natuurlijke en oorspronkelijke staat van heelheid.

Hij rekent af met het primitieve godsbeeld van de monotheïstische godsdiensten en met de door de christenen bedachte erfzonde, die de menselijke natuur voorstellen als van binnenuit bedorven. God valt niet in een door mensen opgestelde categorie van ‘wezens’. Religie is niet een re-integratie met een ‘goddelijk wezen’, maar een herverbinden van de mens met zichzelf. Het is het helingsproces dat de innerlijk verwonde mens kan doormaken.

Hein Thijssen beschrijft zijn bevindingen als een persoonlijk verslag en zo wordt de lezer meegenomen op een ontdekkingsreis met herkenpunten en bevrijdingsmomenten.

Hein Thijssen heeft in zijn leven studies filosofie, theologie en psychologie voltooid, is jarenlang monnik en daarna pastor en docent geweest. Hij heeft op tachtigjarige leeftijd iedere georganiseerde religie en kerk vaarwel gezegd. Hij heeft God gevonden door hem te verliezen, zoals hij zelf zegt. Hierover schreef hij het indringende boek Leeg en bevrijd.

Is Onze oorspronkelijke staat van heelheid het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Onze oorspronkelijke staat van heelheid