Recht en Slecht

Recht en Slecht

Rank 5730 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Mr. dr. Benno Stokvis (1901-1977) was literator, rechtsgeleerde, publicist, parlementslid, mediapersoonlijkheid, radiospreker, honden- en paardenliefhebber, maar bovenal advocaat, een strijdbaar jurist. Menselijk en maatschappelijk bewogen, in het naoorlogse Nederland een ‘Bekende Nederlander’.
Ruud Stokvis noemt de vele publieke activiteiten van mr. Benno Stokvis. Maar hij reconstrueert bovenal zijn veel minder bekende privéleven en dan vooral aan de hand van zijn uitlatingen in en reacties op zijn door duizenden beluisterde radiorubriek ‘Recht en Slecht’. In deze beschouwingen, die hij tussen 1967 en 1975 bijna wekelijks op de radio hield over tal van onderwerpen, wilde hij de luisteraar vastgrijpen en confronteren met zijn geweten. Dat hij hierin slaagde bleek wel uit de tientallen brieven die wekelijks ontving.
Uit die ca. 350 voordrachten destilleerde Ruud Stokvis, een achterneef van Benno, de persoonlijke informatie. Hij is er daardoor in geslaagd de scherpzinnige, ambitieuze, gevoelige, ijdele, zoekende en hardwerkende Benno Stokvis als een herkenbaar en navoelbaar persoon naar voren te laten komen.
Geschiedenis & Politiek
AMB, Uitgeverij