Schans op de grens

Schans op de grens

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
In de jaren zestig tot en met negentig van de vorige eeuw hebben grootschalige reconstructiewerkzaamheden plaatsgevonden in en rondom de vesting Bourtange. Het doel hiervan was om de schans zoveel mogelijk terug te brengen naar de situatie zoals die er in 1742 ongeveer moet hebben uitgezien. Hierbij is gebruik gemaakt van zowel archiefonderzoek als archeologisch onderzoek ter plaatse. Als niet beoogd nevenresultaat kon een geweldige hoeveelheid bodemvondsten worden geborgen dankzij de activiteiten van de vestingarcheoloog J.J. Lenting. De supervisie van zijn waarnemingen berustte bij het toenmalige Biologisch Archeologisch Instituut van de Rijksuniversiteit Groningen. De talloze vondsten geven een gedetailleerd beeld van de materiële cultuur van de bewoners van Bourtange gedurende de gehele vestingperiode (1580-1850).

Dit boek betreft een facsimile-uitgave van de eerste druk uit 1993, maar dit keer aangevuld met diverse kleurenfoto’s van Bourtanger bodemvondsten, wat deze editie een meerwaarde geeft. De redactie van deze herdruk is ongewijzigd. Door de jaren heen is het boek Schans op de grens altijd een standaardwerk gebleven op het gebied van de Nederlandse vestingarcheologie van de nieuwe-tijd-periode. Dit is vooral te danken aan de reeks van toenmalige deskundige auteurs, die elk hun bijdrage hebben geleverd over specifieke vondstcategorieën. Dit rechtvaardigde voor SPA Uitgevers deze herdruk, die nog altijd zowel de vakman als geïnteresseerde leek zal aanspreken.
Geschiedenis & Politiek
Spa uitgevers B.V.