Tot elke prijs

Tot elke prijs
De Vissersopstand van 1887, een zwarte
bladzijde uit onze visserijgeschiedenis

Doris Klausing

Tot elke Prijs’ is het verhaal van een vissersfamilie die midden de bewogen periode van de Vissersopstand in 1887 probeert te overleven. De roman is gebaseerd op historische feiten. Vijf doden en acht zwaar gewonden waren de bloedige tol van 2 dagen verzet. Terwijl de vissers vochten voor erkenning, betere verloning en huisvesting was Oostende, eind 19de eeuw, de ‘place to be’ voor de beau monde. Het Kursaal, luxe hotels, prestigieuze gebouwen, de wandeldijk en de aanwezigheid van Leopold II waren het visitekaartje van de mondaine badstad. De visserswijk met de talrijke steegjes, de zichtbare armoede en een overaanbod aan cafeetjes waren de tegenpool of het verdoken getto van de ‘Koningin der Badsteden.’ Twee werelden waar kruisbestuiving onmogelijk was.

Doris Klausing (°1946), studeerde dictie en drama in het Conservatorium (Oostende) en volgde diverse schrijvers- en vertelopleidingen.
Later startte ze met het vertellen voor kinderen en volwassenen over het Oostends erfgoed, de zee en de visserij. Ze schreef kortverhalen waaronder ‘De Golfbreker’ voor Drijfhout. In 2015 verscheen ‘Pekel en kabeljauw’ een roman over de IJslandvaarders.

Is Tot elke prijs het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Tot elke prijs