Zoektocht in Katoren

Gelezen 88 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 32 Favoriet 0 Recensies 2
Junior Artikelen 1   Topics 0
'Laat me dit even goed begrijpen. In Cnocke maken ze wapens. Die worden verkocht aan El-Ende. Daarmee schieten ze elkaar daar aan flarden. Een deel van het geld dat in Cnocke wordt verdiend met die wapenverkoop wordt door het stadsbestuur naar Spalk gebracht. Met dat geld gaan de mensen in Spalk de gewonden in El-Ende oplappen, de in elkaar geschoten huizen herbouwen, kortom, de schade weer ongedaan maken. Dat is toch krankzinnig.'
Katoren, veertig jaar nadat koning Stach de troon besteeg. De zestienjarige geitenhoeder Koss trekt het land in op zoek naar een man die als jongetje gekidnapt werd. Tijdens zijn reis gaat er een compleet nieuwe wereld voor hem open: een wereld van geld, regels en hypocrisie.
In Minder draait het leven om schadeclaims en procedures; Regelrecht is dichtgetimmerd met een systeem van stempels, handtekeningen en formulieren; in Meienzorg maken de mensen zich druk over het tragische lot van één hangbuikzwijntje, terwijl rondom hun stad de bio-industrie varkens houdt in gigantische betonnen flats.
Aanvankelijk is koss vooral een toeschouwer, die van de ene verbazing in de andere valt. Maar dan wordt hij op slag verliefd op het meisje Vulcana, en geïnspireerd door haar stelt hij een rigoureuze daad - om vervolgens diep in de nesten te raken. Vulcana zet een reddingsactie op touw. Zal het lukken om Koss te bevrijden?
Van de schrijver van de klassieker Koning van Katoren

Kind & Jeugd