Fijn uitgewerkte cosy crime

A van Steeg 06 mei 2024
Hoe ik mijn eigen moord oploste is een titel die direct de aandacht trok. Want hoe kun je je eigen moord oplossen als je waarschijnlijk dus al bent overleden? Kristen Perrin neemt de lezer mee in een intrigerend verhaal die jaren teruggaat maar voor Frances werkelijkheid is sinds die tijd. Maar hoe zal Perrin de lezer door deze cosy crime heen leiden? Zal de lezer verrast zijn over hoe een moord wordt opgelost en heden en verleden door elkaar heen verweven worden?

Het is 1965 als Frances Gravesdown met een aantal vriendinnen een waarzegster bezoekt en haar voorspelling kan Frances niet meer loslaten. Vanaf die tijd is ze er mee bezig en ze heeft zelfs van de dorpsgenoten alles bijgehouden, maar dan wordt Frances toch dood gevonden. Is dit een natuurlijke dood of toch niet? Als blijkt dat Frances in haar testament heeft vastgelegd dat de twee nabestaanden een week krijgen om haar dood op te lossen en diegene die dit het eerst heeft opgelost haar erfenis krijgt, lijkt dit een bijzondere vraag. Maar wie is er nu te vertrouwen? Heeft Frances dan toch gelijk gehad destijds dat de waarzegster het bij het rechte eind had?

Hoe ik mijn eigen moord oploste is een echte cozy crime met een goed uitgewerkte verhaallijn. Er is genoeg onderhuidse spanning en er zijn zoveel verdachten. Maar waarom heeft Frances er voor gekozen juist deze mensen haar moord te laten oplossen? Door continue broodkruimels uit te strooien blijft het verhaal intrigeren en de dialogen zijn een waardevolle toevoeging aan het verhaal.

Perrin heeft met Hoe ik mijn eigen moord oploste een goed uitgewerkt cozy crime geschreven die de lezer blijft uitnodigen om door te lezen. Als je denkt de moordenaar te herkennen, weet ze het verhaal weer zo om te buigen dat je begint te twijfelen. Perrin heeft laten zien met Hoe ik mijn eigen moord oploste dat cozy crime echt een fijn genre kan zijn als je maar de juiste ingrediënten aan het verhaal toevoegt. Ik was verrast door dit verhaal en heb genoten van de onderhoudende schrijfstijl van Perrin. 4 Welverdiende sterren voor Hoe ik mijn eigen moord oploste.

Meer recensies van A van Steeg