Een niet zo bekend verhaal over de gevolgen van de Tweede Wereldoorlog

A van Steeg 10 april 2024
Van wie ze waren geschreven door Gaëlle Nohant werd in Frankrijk de prijswinnaar van de Boekhandelsprijs en is nu in het Nederlands vertaald en wordt uitgebracht door Ambo Anthos. Een roman over de naweeën van de Tweede Wereldoorlog en de gevonden spullen van de overleden Joden in de kampen. Weet de Française Irène de spullen aan de families terug te geven?

Irène is een alleenstaande moeder die voor haar werk wordt gevraagd een aantal gevonden spullen uit de kampen terug te geven aan de familie. Als Française voelt ze zich niet echt thuis in het Duitse Bas Arolsen, zeker nu ze alleen haar puberzoon opvoedt en gescheiden is. Eenmaal beginnende aan deze intensieve klus, merkt ze dat ze steeds meer geïnteresseerd raakt achter de mensen van de gevonden spullen. Wat moeten de Joodse mensen het zwaar hebben gehad! Nohant weet in Van wie ze waren op een indrukwekkende wijze het verhaal op te tekenen van de mensen die naar de kampen werden afgevoerd en daar een verschrikkelijke behandeling kregen, als ze al de kans hadden om daar een plek te bemachten. Irène raakt steeds meer betrokken in de spullen en moet via verschillende landen en kanalen om deze terug te geven aan de familie. Maar als Irène steeds meer persoonlijk betrokken raakt bij haar werk kan dit wel eens zorgen voor onverwachte wendingen. Zullen de spullen uiteindelijk bij de families terechtkomen?

Van wie ze waren is een bijzondere roman geworden die wel wat aandacht vraagt van de lezer. Omdat Nohant steeds switcht van verhaallijn is dit in het begin even een zoektocht voor de lezer. Eenmaal in het verhaal rakende, werd mijn interesse steeds meer aangewakkerd voor dit verhaal. Persoonlijk had ik een andere opbouw van het verhaal meer geapprecieerd, maar dit is een persoonlijke keuze.

Nohant weet de verhalen en emoties heel sterk over te brengen aan de lezer. Hier ligt dan ook de grootste kracht van deze roman. Haar schrijfstijl is niet moeilijk, maar de opbouw kan het leesplezier wel wat beïnvloeden. Dank je wel dat ik het boek alvast mocht lezen. Dit boek zal, denk ik heel wisselende reacties gaan opleveren bij de lezers, maar het thema is heel indrukwekkend en geeft de mensen uit het kamp echt een verdiend gezicht.

Voor mij is Van wie ze waren een boek die ik met gemengde gevoelens las. Het thema is heel mooi en krachtig, maar vond de opbouw van het verhaal wat chaotisch beginnen. Om deze reden geef ik deze roman 3.5 sterren.

Meer recensies van A van Steeg