Eenvoudige adolescentiepsychologie

Aalscholver 02 april 2023
Ik had nog nooit iets van de bekende schrijver Kluun gelezen, toen ik het boek "Help, ik heb een puber" in handen kreeg. Gezien het algemeen bekende ingewikkelde verschijnsel "puberteit" leek het me wel een humoristisch boek. Dit bleek bij lezing echter iets anders te zijn dan verwacht.
Het boek gaat op vrij serieuze wijze in op de manier waarop ouders met hun puberende kinderen zouden kunnen omgaan. De archetypische ouders Buideldier, Struisvogel, Neushoorn en Volwassen ouder zijn goed bedacht evenals de archetypische pubers Nerdypuber, Relpuber, Depripuber en Superpuber.
Hoewel ik niet tot de doelgroep van gezinnen met pubers behoor heb ik een groot deel van het boek toch gelezen. Het boek is geschreven met een sterk didactische invalshoek en met inzicht in de psychologie van volwassenen en adolescenten. Het is geen wetenschappelijke verhandeling op dit gebied, maar luchtig beschreven met een behoorlijke dosis humor. Als een gedragspsycholoog over dit onderwerp zou schrijven, zou het veel ingewikkelder en moeilijker te begrijpen zijn.
Taalkundig heb ik niets op het boek aan te merken.
Gezinnen met pubers zullen waarschijnlijk veel van het beschrevene met een glimlach herkennen.
De beschrijvingen van de verschillende leeftijdsafhankelijke menselijke breinen maakt het boek ook interessant om gedrag van pubers buiten het gezin (deels) te verklaren.

Meer recensies van Aalscholver