Mysterieus spannend

Ada Russell 08 oktober 2023
Blijf jij koelbloedig? ‘Bij mij thuis’ is het gelukkig niet zo eng als bij Coraline. Deze klassieker vond ik goed bij het kinderboekenweekthema 2023 passen. Ik nam ‘Coraline’ mee uit Edinbourgh. Niet zozeer als Schotland souvenir (das een geruite sjaal, namelijk), maar als herinnering aan de inspirerende Masterclass van Neil Gaiman. In prachtig, rustgevend Engels vertelt hij over schrijven. Hij haalde Coraline meermaals aan. Ik werd nieuwsgierig. Spannend, mysterieus, kick-ass Coraline. De illustraties van Chris Riddell voegen een dimensie toe.

Plotsamenvatting: Coraline verveelt zich omdat het regent en haar ouders druk zijn. Maar dan ontdekt ze achter een afgesloten deur in haar nieuwe (oude) huis een kopiewereld. Daar wachten op haar een andere moeder en vader, met perkamenten huid en zwarte knopen als ogen.

Boekcitaat: Coraline turned the key in the door. It turned with a loud clunck.
The door swung open. There was no brick wall on the other side of the door: only darkness. A cold wind blew through the passageway.

Kracht van dit boek:
- Spanning, in de nieuwe wereld krijgt Coraline aandacht van haar ‘andere moeder,’ heerlijk eten, dieren kunnen praten, maar er kruipt iets onder je huid en je nekharen gaan overeind staan.
- Helder in taal en structuur.
- Ondanks de spanning bewaart het verhaal rust en mysterie.
- Wijze ondertoon: Coralines naam wordt tot haar ergernis steeds verkeerd uitgesproken. De other mother zegt hem wel correct. De kat (lijkt op de Cheshire cat uit Alice in wonderland) ‘heeft geen naam nodig, want hij weet wie hij is.’

(Persoonlijk) Minpunt:
-Mijn kritische brein heeft ergens moeite met de fictionele werkelijkheid, hoe kan dit nou bestaan? Waarom niet direct haar ziel oppeuzelen als dat het doel is?

#wijshacks:
- Als een deur op slot zit, heeft dat waarschijnlijk een goede reden…
- Als het te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat ook.
- Waardeer de (mislukte) kookkunsten van je vader, exotisch eten is ook ontdekken. Liever anders eten dan ‘another father…’

Coraline blijft zo rustig en beheerst tijdens haar avontuur. Het enige waar zij mee gooit is de kat. Ik denk niet dat ik dat zou kunnen (de rust, niet de kat). Blijf jij kalm en koelbloedig?
_
#boekrecept