vuurflitsende humor

Ada Russell 25 augustus 2023
Omdat mijn zoontje (9) ‘Harry Potter en de Vuurbeker’ leest (hij is erin verdwaald), ligt het boek al weken in de woonkamer. Onweerstaanbaar. Ik zei tegen mezelf: ‘ik herlees een stukje,’ maar dat kan natuurlijk niet! Een spannende speurtocht door een doolhof van toveropdrachten, vliegend langs aanwijzingen, grappen, grollen en andere magische wezens dan trollen.

Plotsamenvatting: Harry Potter moet noodgedwongen drie opdrachten vervullen in het Toverschool Toernooi. Maar wie deed zijn naam stiekem in de vuurbeker en wat heeft dat van doen met Voldemorts groeiende macht en moordplannen?

Boekcitaat: Dolleman hief zijn toverstok op en Harry had een onheilspellend voorgevoel.
‘Avada Kedavra!’ brulde Dolleman.
Ze zagen een oogverblindende groene lichtflits en hoorden een ruisend geluid, alsof een reusachtig, onzichtbaar iets zich door lucht spoedde – en meteen rolde de spin om. Hij had geen schrammetje, maar was onmiskenbaar dood.

Kracht van dit boek:
-Ieder personage heeft zijn eigen doel; de lijntjes grijpen goed in elkaar.
-Onderlinge menselijke interactie en facetten aan emoties.
-Heerlijke humor, veel woordgrapjes en soms onderbroekenlol.
-Magische wereld met Zwerkbaltoernooien, heerlijk snoep, magische gadgets en persoonstransformaties.

(Persoonlijk) Minpunt:
-Best ingewikkeld, zeker voor kinderen, door alle personages, relaties en persoonswisselingen. Er zijn daarom twee hoofdstukken uitleg nodig aan het einde.
-Voldemorts plan is nodeloos ingewikkeld en riskant. Hij heeft het tovertoernooi niet nodig. Hij had Harry viavia zijn trouwe dienaar direct kunnen bemachtigen, tien maanden eerder.

#wijshacks:
- Beslis zelf of je je opgeeft voor iets, maar overweeg kritisch. Soms is het een bindend contract.
- Mensen zijn niet wie ze lijken. Ga niet af op uiterlijk, een naam, iemands clubje.
- Transformeer ten goede.

Ik zou mezelf opgeven voor het Toverscholen Toernooi, onder het mom van ‘de keus valt toch niet op mij, en anders is het mijn lot.’ Of iets dergelijks. Maar als ik de kampioen zou zijn, lig ik het hele schooljaar wakker van de stress. Bij een tenniswedstrijd dubbelen voel ik al krampachtigheid in mijn armen. Blij dat ik Harry niet ben!

?Zou jij je naam in de vuurbeker doen?
_
#boekrecept