Weelderige raamvertelling

Ada Russell 13 februari 2024
Paul Biegel was één van mijn jeugdfavorieten, maar dit boek kon ik me niet herinneren. Een weelderig raamvertellingssprookje. Het luisterboek is extra magisch door de liedjes (begeleid door een luit, net als in het verhaal) en de personagestemmetjes.

Plotsamenvatting: een prinses en een tuinjongen zijn verliefd, maar een heks betovert de jongen in een plant, die ieder jaar afsterft tot een kloppend hartzaadje. Hoe kan de prinses de betovering verbreken?

Boekcitaat: Er was maar één manier om het pikzwarte water over de komen. In het rieten bootje van de dwerg. ‘Dat kost een zoen op je linkerwang,’ zei de dwerg grinnikend. Hij had een bochel die hem voorover drukte. Alsof hij voortdurend een zware zak op de rug droeg. ‘Goed,’ zei het meisje zacht.

Kracht van dit boek:
- voortvarende intrigerende start (zie boven citaat). Je wordt direct meegevoerd in het bootje.
- structuur door raamvertelling. De verhalen lichten het verleden toe. Stapsgewijs ontdek je waarom de prinses de tuinen van Dorr zoekt en waarom die behekst zijn.
- sprookjesfantasie: een prinses, een pratende pad, dwerg, heks en tovenaar.

(Persoonlijk) Minpunt:
Sommige oplossingen ‘kunnen gewoon toevallig,’ omdat het een sprookjesverhaal is voor kinderen. Mijn kritische volwassenenbrein heeft daar af en toe moeite mee.

#wijshacks
- Hoe dor de grond ook lijkt, als je in liefde zaait, zal er vast iets bloeien.
- Voordat je je wens kunt oogsten, moet je meermaals zaaien en grondig zorgen voor je tere zaailing.

De volharding van de prinses vind ik inspirerend. Ze werkt hard, ziet fysiek af, jaar na jaar gaat ze door en door en door om de betovering van haar geliefde te doorbreken. Een beetje zoals een boek schrijven: jarenlange inspanning, zonder dat je weet of het verhaal dor blijft, of dat het betoverend zal doorbreken.

Meer recensies van Ada Russell