GiGa-groene liefde

Ada Russell 07 oktober 2022
Welke kleur heeft liefde? Je leest het in dit boekrecept.

Waarom dit boek?
Kinderen van Moeder Aarde, een favoriet jeugdboek, herlas ik voor de GiGa-Groen kinderboekenweek. Vroeger wilde ik dolgraag verhuizen naar Thule en meeleven met Christian & Thura. Dat wil ik nog steeds. Een boek barstensvol liefde: prille, onmogelijke, bezadigde, ouderliefde, liefde voor natuur, voor samenleven, voor leven.

Plot samenvatting: Zes eeuwen na de 3e Wereld Oorlog wordt Christian verliefd op Thura, maar volgens de Thuleense wet moet hij een Dottir-meisje trouwen om de volgende nazaat in de konega-bloedlijn te verwekken. Nood breekt wet: de komst van de roofzuchtige Badeners bedreigt het voortbestaan van Thule.

Boekcitaat: ‘En nooit eerder had de omgeving hem zo ontroerd, had hij zo bewust om zich heen gekeken en zich verwonderd over alles wat hij zag. […] Ook betrapte hij zich voortdurend op een nieuwe gedachte: zou Thura dit alles ooit gezien hebben? Hoe klein – of hoe groot – was haar wereld. Hij verlangde ernaar haar alles te kunnen wijzen: de kale bergtoppen, de bloeiende dalen, de watervallen, de beboste hellingen.’

Kracht van dit boek:
- Een realistisch rijk tot in de details: gebruiken, cultuur, wetten, taal, geschiedenis.
- Prachtige beschrijvingen van de Thuleense natuur, je wilt erin verdwalen.
- Emotie en gedachtebeschrijvingen van karakters; herkenbare eigenschappen.
- Spanningsopbouw: de lezer heeft kennis, maar de Thulenen en Badeners (nog) niet van elkaar.

(Persoonlijk) Minpunt:
- Zo ‘slecht’ als de Badeners zijn, ze pakken niet door in gewelddadigheid. Dat lijkt tegenstrijdig.
- Thulenen blijven Badeners helpen ondanks herhaaldelijk bedrog. Zoveel ‘goodwill’ en ‘evil doing’ zonder slachtoffers onder de Thulenen wordt wat ongeloofwaardig.

Wijze lessen voor het leven:
- Blijf lief.
- Leer lessen uit verschillen, zoek versterking door samenwerking met je tegenpool.
- Sta stil in de natuur, laat je zintuigen je vervoeren, en voel je kern (Moeder Aarde).

Ik wandel dagelijks buiten door een stukje bos vlak bij ons huis. Heerlijk de wind door mijn haren, ritselende bladeren, af en toe zie ik een eekhoorntje (makes my day!).
? Is jouw liefde GiGa-Groen?
_
#betermaken