complex dokteren

Ada Russell 30 juli 2023
Zomerhuis met boek?

Vertwijfeld bekijk ik onze boekenkast, totdat mijn blik op deze titel valt: ‘Zomerhuis met zwembad.’ Een dokter als hoofdpersoon; de titel; een perfect passend vakantieboek, lijkt me. Wraak, seksualiteit, menselijke natuur en dwalingen vol sensatie. Spannend, vermakelijk, FRUSTREREND.

Plotsamenvatting: huisarts Marc Schlosser doet wraakzuchtig een ingreep waardoor zijn patiënt Ralph Meier overlijdt. Maar klopte zijn uitgedokterde diagnose wel?

Boekcitaat: ‘Natuurlijk worden er fouten gemaakt. Zonder fouten zou dit systeem niet kunnen bestaan. Een systeem als dit moet het juist van zijn fouten hebben. Ook een verkeerde diagnose kan immers tot het gewenste resultaat leiden. Maar vaak is een verkeerde diagnose niet eens noodzakelijk.’

Kracht van dit boek:
- Spanningsboog door structuur. Start intrigerend, je wilt weten hoe het zit en afloopt.
- Flashbacks en gedachtegangen zijn goed gedoseerd met de dialogen. Bouwt spanning op en geeft verdieping aan het hoofdpersonage en het verhaal.
- Menselijke zwaktes, immoreel gedrag: sensationeel doch geloofwaardig.

(Persoonlijk) Minpunt:
- Medische missers, het boek staat er vol mee. Tenenkrommend. Marc Schlosser is duidelijk geen dokter. Het toont hoe belangrijk ‘factchecking’ is…

#Wijshacks
- Zorg voor je naasten, maar dokter nooit zelf. Ook niet als dokter!
- Menselijke natuur heeft weinig moraal: seks, dominantie, overleving.

Immoreel gedrag (moord/ vreemdgaan/ liegen; bijna alle personages in dit verhaal) zonder ‘correctie’ frustreert me. Blijkbaar ben ik zo’n moraalridder. Ik wil dat een slechterik ofwel gestraft wordt, ofwel wegkwijnt door berouw. En natuurlijk bemachtigt de held heldhaftig het elixer. Geen wonder dat ik zo van kinderboeken hou.
Mijn zomerthuis heeft geen zwembad. Wel een tuin met onkruid. Ik ga op queeste, onkruid corrigeren…

?Dokter jij een queeste uit in je vakantie?
_
#boekrecept