natuurlijk spannend

Ada Russell 13 oktober 2023
Binnen het kinderboekenweekthema ‘Bij ons thuis,’ herlas ik deze klassieker van #astridlindgren. Vroeger wilde ik Ronja zijn. Wat een avontuur! Haar thuis is een roversburcht en later een grot. Ze woont in een wereld bevolkt door rovers, soldaten, bosdieren en onderwereldwezens als vogelheksen en Moenen. Woeste natuur, stoere meid, humor en vlot geschreven.

Plotsamenvatting: Ronja raakt bevriend met Birk, de zoon van haar vaders aardsvijand, en gaat met hem in een grot wonen. Maar dan nadert de winter.

Boekcitaat: ‘Ik weet wie jij bent,’ zei hij. ‘Jij bent de roversdochter die in het bos rondholt. Ik heb je daar een keer gezien.’
‘Wie ben jij dan?’ vroeg Ronja. ‘En hoe ben je hier gekomen?’
‘Ik ben Birk, de zoon van Borka, en ik woon hier. We zijn vannacht hierheen verhuisd.’

Kracht van dit boek:
- Personages: avontuurlijke Ronja en Birk; stoere rovervader Mattis met emotionele buien; moeder Lovis die de boel regelt; kale Per kan niet meer roven, maar maakt vanaf de zijlijn wel grappige opmerkingen.
- Natuurbeschrijvingen. Wat zou ik graag als Ronja door de bossen zwerven.
- Spannend en vlot geschreven.

(Persoonlijk) Minpunt:
-Ik verwachtte meer climax, strijd tussen de rovers en soldaten, een liefdesverklaring van Birk en Ronja (nu zijn ze ‘broer’ en ‘zus’).

#wijshacks:
-Struinend door de natuur je kostje bij elkaar scharrelen lijkt leuk, maar in de winter wil je huis, haard en voedselvoorraden.
-‘Oppassen voor gevaarlijk x’ hoeft geen ‘vermijden van x’ te betekenen. Je kunt x opzoeken en oefenen in oppassen voor het gevaar.

Zulke hachelijke situaties als Ronja beleeft, kan ik me gelukkig niet herinneren. Ik ben meer risicomijdend, ik doe aan ‘micro-avontuur.’ Nieuwe paden bewandelen, een schrijfcoachtraject, een groepsreis in mijn eentje. Zonder vogelheksen of ander gespuis. Heksen vliegen alleen door mijn hoofd, en vogels erboven.

Ben jij avontuurlijk?
_