Oorlogsgeweld

AdaW 17 augustus 2020
Meer dan een broer is de debuutroman van David Diop, een Frans-Senegalese auteur. Deze roman is genomineerd voor diverse literaire prijzen en heeft er ook al een paar gewonnen. Het staat ook op de shortlist van de Europese Literatuurprijs.

Meer dan een broer is het verhaal van Alfa, een Senegalese soldaat die in WOI meevecht met de Franse soldaten. Samen met zijn beste vriend Mademba trekt hij ten strijde in de loopgraven. Mademba raakt ernstig gewond en vraagt Alfa hem uit zijn lijden te verlossen. Als Alfa dit weigert, sterft Mademba een langzame en gruwelijke dood. Alfa is vervuld van spijt en wraakgevoelens. Hij zorgt er vervolgens eigenhandig voor dat enkele vijanden een zelfde lot ondergaan. Na afloop hakt hij een hand af bij deze Duitse soldaten en deze bewaart hij.

Vanwege deze handelingen wordt hij op verlof gestuurd. In het lazaret wordt hij behandeld door een arts, die hem tekeningen laat maken. Op deze manier kijkt Alfa terug op zijn jeugd en de mensen uit zijn dorp. Hij lijkt dan wat tot rust te komen. In de laatste hoofdstukken is het onduidelijk wat er nu precies gebeurt, vermoedelijk door de psychische staat van Alfa.

De roman is geschreven in een aparte schrijfstijl met veel herhalingen en veel beeldspraak. Er staan mooie formuleringen in. Het is een verhaal met vele gruwelijkheden, maar ook allerlei menselijke gevoeligheden. De roman is mooi geschreven, maar het einde was voor mij niet meer te volgen.

Meer recensies van AdaW