De laatste trein naar vrijheid

Alexandra 13 januari 2020
De laatste trein naar vrijheid van Meg Waite Clayton is een fictie boek gebaseerd op het verhaal van Truus Wijsmüller-Meijer. Ik was erg benieuwd naar dit boek, ook omdat in het voorjaar van 2020 een standbeeld van deze heldin in Alkmaar onthuld zal gaan worden. Het is goed dat zij nu eindelijk de eer krijgt die zij verdiend!
Het boek verteld eigenlijk 2 verhalen. Een deel door de ogen van ‘tante Truus’ en een deel door de ogen van Stephan, een Joodse jongen die in Wenen woont en opgroeit in een rijk gezin. Het stoorde mij niet dat het verhaal vanuit verschillende kanten werd belicht. Juist niet, want het verhaal van Stephan was hard en indrukwekkend en geeft voor mijn gevoel een goed inkijkje in hoe het leven van de een op de andere dag totaal veranderde.
Voor Truus kan ik alleen maar diep respect hebben. Wat deze vrouw heeft gedaan in een tijd waarin vrouwen nog amper iets te vertellen hadden, echt heel knap. Met gevaar voor eigen leven heeft zij heel veel Joodse kinderen weten te redden!
Het boek is goed leesbaar, vlot geschreven en ik wilde ook zeker alleen maar doorlezen om te kijken hoe het verder zou gaan. Spannend, indrukwekkend en huiveringwekkend! Wat mij betreft een echt aanrader!

Meer recensies van Alexandra