Goede inkijk in de relatie tussen twee vrouwen

AlfredGroenendijk 02 februari 2023
Een paar pagina’s van Buitenleven llas ik toevallig in de bieb en ik was bij de lurfjes gegrepen. Mooie beeldende taal, treffende metaforen, psychologisch diepgang knap verwoord, het gevoelsleven van Esse en Rivka wordt blootgelegd en dat loopt niet een geëffend paadje. Een verhuizing van Amsterdam naar Onderweer (onweer..?) komt met verwachtingen en tegenslagen. Stad en platteland, het niet geaccepteerd worden door de jeugd ter plekke als lesbisch stel, de ontplooiing van moestuinieren, een rustig gelegen schuurtje met uitzicht op akker en mais om te kunnen schrijven, Eva eenwat zelfgenoegzamen psychiater / goeroe die zich mengt in de levens van dit stel, Siep de geitenboer cq historicus die zijn missie is misgelopen, zo een paar elementen die het decor vormen voor het realistische verhaal. Een aanrader. Wel vond ik het begin tot zo net over de helft boeiender dan het laaste gedeelte maar toch blijft het verrassen tot op het eind.

Meer recensies van AlfredGroenendijk