Een weergaloze geweldige roman!

AlfredGroenendijk 06 augustus 2023
Een echte klassieker, zich afspelend in het (laatste europese) keizerrijk Oostenrijk in de periode 1859 uitmondend in de eerste wereldoorlog, met drie generaties Von Trotta’s als hoofdpersonages. De eerste Von Trotta, korporaal verricht een heldendaad door het leven van de keizer te reddenop het slagveld met gevaar voor eigen leven. De zoon en kleinzoon , door deze levensreddende daad beschermd door de lange en zorgzame arm van Zijne Majesteit/ de Heilige Apostolische Vorst , volgen hun heldenvader respectievelijk met een hoge ambtelijke loopbaan als districtscommissaris en militaire loopbaan als luitenant bij de cavalerie. Geen spoiler hier over het verloop en het verhaal maar ik vond het zo indrukwekkend om de grote geschiedenis / neergang van het Oostenrijks Habsburgse keizerrijk te beleven in de persoonlijke geschiedenissen van de Von Trotta’s. Geweldig omdat het decor van die tijd zo filmisch, zintuiglijk, dichtbij wordt geschilderd alsof je het voor je ziet, de dorpen, steden, natuur, de verschillende bevolkingsgroepen en standen, de militaire entourage en gebruiken. Zo scherp, ontluisterend en dichtbij de psychologie van de hoofdpersonen beschreven. Een meeslepend verhaal wat je wil uitlezen. Ik begrijp waarom dit in 1931 geschreven roman nog een grote klassieker is en zal blijven. Staat in mijn top 5 : Joseph Roth: een grote grote meesterverteller!

Meer recensies van AlfredGroenendijk