Gevoel van verlatenheid

Een dun boek van ruim 120 pagina’s in drie dagen uitgelezen. Hoofdpersoon Taro, een japanse vrijgezel, woont in een eenvoudig woonappartement en eigenlijk gebeurt er niet zo heel veel. Huurders gaan en komen en er is een modelappartement uit een fotoboek van 20 jaar geleden waar hij en een andere bewoonster nieuwsgierig naar zijn. Er zijn veel gebouwbeschrijvingen en wetenswaardigheden van personages die verder geen rol in het verhaal spelen. Alles bij elkaar zit er geen enkele spanning in het verloop, zijn er niet makkelijk in beeldbare beschrijvingen . Geen plot, geen diepere lagen, het kabbelt voort zonder verband maar iemand in mijn leesclub vond het boek juist wel heel mooi door de beschrijving van de architectuur, de natuur en de personages, dus ja dit is alleen mijn persoonlijke leeservaring.

Meer recensies van AlfredGroenendijk