Meer een docu dan een roman

Aparte titel, ook een apart boek. Het neigt meer naar een docu dan naar een roman omdat er sprake is van geschiedschrijving maar om er inlevingsvermogen in de personages in te brengen, de vaart van een film en opbouw in de spanning heeft Binet, naast zijn grondige research, veel moet inschatten of gewoon bedacht dat het vast zo gegaan zou zijn. Een onderhoudende roman wel met een lange aanloop naar de aanslag en ook na de aanslag de verbeten nietsontziende jacht van de SS op de vermeende daders zorgen er voor dat je het boek uit wil lezen. De terreur van de SS, de Gestapo, het Reich gaat je verbeeldingskracht te boven zo ontstellend wreed, triest en zo is het boek een waarschuwing voor het facisme of andere dictatoriale regimes, nationaal sosialisme, communisme , het verheerlijken van eigen volk en systeem wat uiteindelijk altijd uitmondt in de terreur en geweld aan de anderen. Ik geef het 4 sterren voor het verhaal op zich zelf maar drie sterren voor de wijze van vertellen, de loftuitingen op de omslag van het boek zijn in mijn ogen nogal overdreven, zo heel bijzonder is het nu ook weer niet als literatuur of historische roman.

Meer recensies van AlfredGroenendijk