Een echte mindf*ck.

Amandavd 24 april 2020
Dit boek, dit boek was echt een complete mindf*ck. Toen ik dit gisterenavond uitlas voelde ik mij echt helemaal leeg en uitgeput, ik werd zo vastgehouden door dit verhaal dat ik het niet kon neerleggen. Mijn gedachten ging tijdens het lezen echt van hot naar her, ik zocht heel hard naar de waarheid tussen de leugens en het ene moment wist ik zeker wie de dader was en het volgende niet meer. Dit boek was niet gewoon goed, het was fantastisch! Recensie gaat hieronder verder.

Plot:
Als Anson Bishop – hoofdverdachte van een reeks gruwelijke moorden – zich overgeeft aan de politie, legt hij een schokkende getuigenis af. Een getuigenis die niet alleen het onderzoek naar de seriemoorden op losse schroeven zet, maar ook de levens van de betrokken detectives -verandert.
Terwijl Bishop wordt ondervraagd, worden enkele minuten na elkaar vier lijken aangetroffen. Ze zijn in zout gelegd en zorgvuldig gepositioneerd. Bij alle vier worden de woorden ‘Vader, vergeef me’ gevonden. Voor detective Sam Porter halen de woorden lang vergeten herinneringen naar boven, aan een verleden dat hij diep begraven heeft. Maar als Bishop in -hechtenis zit, wie is dan de moordenaar?

-----------------------------------------

De opbouw in dit boek is echt magnifiek. Na de cliffhanger van het vorige deel begon ik langzaam te twijfelen of Sam Porter wel echt die goede politieman was, zoals ons verteld werd de afgelopen twee boeken. Maar zodra het bewijs tegen hem begint op te stapelen ga je jezelf afvragen, is Sam Porter dan misschien de moordenaar van het vierde aapje?

Alhoewel ik echt dol ben op psychologische spelletjes raakte ik naarmate het einde dichterbij kwam wel gefrustreerd. Maar het was echt frustratie uit verwarring, dat ik er maar niet achter kon komen hoe het nou in elkaar stak en nog belangrijk, wie nu de moordenaar was. Soms wees het bewijs richting Porter en dan weer naar Bishop en andersom. Er waren zoveel lijntjes in dit boek die op allerlei manieren met elkaar verweven waren dat het moeilijk was om de waarheid te ontdekken. Het werd gewoon frustrerend dat iedere keer dat ik dacht er uit te zijn er wel weer iets voor zorgde dat ik ging twijfelen. Gelukkig liet ik mij daardoor niet weerhouden om door te lezen want hoe alles uiteindelijk ontrafeld wordt en bij elkaar komt, dat is gewoonweg briljant!

Ik vond dit boek echt prachtig van de eerste tot en met de laatste letter en als ik ergens kritiek op zou moeten geven dan zou ik zeggen dat dit boek eigenlijk ook een beetje eindigt in een cliffhanger. Ik had graag gezien dat we wat meer inzicht in de toekomst hadden gekregen. Wat is er gebeurd na die laatste scene? Maar wellicht heeft J.D. Barker dat expres zo gelaten, gaf hij ons een kans om ons eigen einde daarbij te bedenken.

Het mooie is dat dit boek ook een boodschap had en ons iets om na te denken gaf. Zijn we allemaal in wezen goed tot we slecht worden? Kunnen zelfs de meeste gruwelijke daden gerechtvaardigd worden met de juiste intenties? Is er ooit iemand echt alleen maar slecht, of schuilt er iets goeds in zelfs de meest gestoorde onder ons? Een ethische vraag waar niet een juist antwoord op is.

Ik ben echt helemaal weg van deze trilogie en ik kan niet wachten om meer te lezen van J.D. Barker. Hij is echt een fantastische schrijver die alle eer toekomt die en die de mooie recensies echt verdiend heeft. Ik ben een beetje verdrietig dat dit verhaal ten einde is gekomen, maar alle goede dingen eindigen ooit. Een must-read voor alle liefhebbers van thrillers.

Meer recensies van Amandavd