Ultieme samensmelting van het Maasuniverse.

Amandavd 04 februari 2024
Het zit er weer op, zolang naar uitgekeken en in een flits uitgelezen.
Allereerst mijn dank naar de uitgeverij Boekerij voor het prachtige recensie exemplaar dat ik heb mogen ontvangen.

'Door liefde is alles mogelijk.'

Cresent City deel 2 eindigde met een flinke cliffhanger die de wereld van Sarah J. Maas fans op zijn grondvesten liet schudden en het hele fandom was dan ook maandenlang nog in rep en roer.
Hals reikend keken de fans, waaronder ik, uit naar dit lange verwachte deel 3 en geloof mij, het was het wachten waard.

Bryce Quinlan is mijlenver en moederziel alleen van huis in een onbekende wereld met maar een doel. Ze moet terug naar Midgard om zowel Midgard als Hunt te bevrijden van de Asteri.
We volgen niet alleen Bryce maar ook Ithan, Hunt, Ruhn, Lidia, Tharion en nog vele anderen terwijl ze allemaal proberen in leven te blijven en juist deze mix van pov's zorgt ervoor dat het boek nooit saai of langdradig wordt ondanks dat de Nederlandse editie maar liefst 1000 bladzijdes bevat. In de wereld van Sarah J. Maas gebeurt nooit iets zonder reden en ook nu kwamen de verschillende verhaallijnen en plotwendingen magnifiek bij elkaar in een zeer vakkundig geweven spinnenweb.

Dit boek had zoveel mooie, liefdevolle, grappige en emotionele momenten dat ik soms simpelweg hardop moest lachen of wat tranen weg moest pinken. Sommige personages maken zo'n enorme evolutie door dat ik af en toe inwendig voor ze aan het juichen was.

'Vrienden die het waard zijn om voor te vechten. Vrienden die het waard zijn om voor te sterven.'

Liefde staat centraal in dit boek en komt in vele vormen terug, liefde voor familie, vrienden, levensgezellen, liefde zorgt ervoor dat we grenzen verleggen en simpelweg niet opgeven.
Ik heb enorm genoten van de vele interacties in dit boek en alhoewel ik het op sommige punten niet perfect vond heb ik het toch vijf sterren gegeven. Vijf sterren omdat ik mijzelf weer urenlang kon verliezen in een andere wereld, omdat ik het boek niet wilde neerleggen, omdat het mijn hart sprongetjes liet maken en omdat het zovele hartverwarmende momenten had.

Ik heb zo'n gevoel dat het Cresent City verhaal nog niet is afgelopen voor een aantal personages en hopelijk zien we hen dan nog eens terug. Voor nu staat het boek te pronken in mijn boekenkast en kijk ik uit naar ACOTAR 5.

'Light it up Bryce, light it up.'

Meer recensies van Amandavd