Een prachtige historische roman!

Amarins 23 januari 2023
Als fan van historische romans heb ik genoten van Het verborgen paleis van Dinah Jeffries. Hoewel dit boek een vervolg is op haar eerdere roman Dochters van de Dordogne (waar ik overigens in de tweede helft van het boek pas achter kwam) heb ik het eerste deel helemaal niet gemist. Het is prima als zelfstandig deel te lezen.

Het verborgen paleis heeft twee verhaallijnen. In de eerste verhaallijn leren we Florence kennen. Ze leeft in Engeland in 1944. Haar moeder verzoekt haar om op zoek te gaan naar haar tante Rosalie. Deze verhaallijn leest vlot en makkelijk en je wilt alles over Florence weten. Daar tegenover staat de verhaallijn van Rosalie. Haar verhaal speelt op Malta vanaf 1925. De tweede verhaallijn verloopt hier en daar traag en kent vooral veel namen en gebeurtenissen. Toch blijft het boeiend en wil je weten hoe het Rosalie vergaat.

Beide personages zijn prachtig uitgewerkt. Aan de eigenschappen van beide dames kun je eigenlijk al concluderen dat ze familieleden zijn. Beide twee hele sterke vrouwen met een enorm doorzettingsvermogen. Ze krijgen veel voor de kiezen maar weten allebei niet te stoppen. Gedreven vanuit een positiviteit blijven ze doorgaan en uiteindelijk krijgen ze wat ze willen.

De opbouw van het verhaal is goed gedaan. Het hele verhaal blijf je geïnteresseerd en probeer je te achterhalen of Florence uiteindelijk haar tante vindt. Jefferies geeft een aantal onverwachte wendingen mee in het verhaal en hierdoor blijft het tot het einde spannend. Zelfs in de laatste bladzijdes word je nog even op het verkeerde been gezet, maar uiteindelijk krijg je het slot dat elke lezer graag zou willen in deze roman. De verhaallijnen worden op een prachtige en warme manier weer bij elkaar gebracht in het slot van het verhaal.

Iedere historische roman liefhebber zal van dit verhaal genieten. Het stukje geschiedenis over Malta dat de lezer meekrijgt is een mooie toevoeging aan een mooie roman. Een roman vooral over liefde en familiebanden. De zware dagen in de oorlog voel je in het boek maar door de warme personages en de kracht die van hen uitgaat is het boek nergens zwaar of te emotioneel.

Het verborgen paleis is een echte aanrader voor iedereen die houdt van een fijne roman met een mooie diepgang.

Meer recensies van Amarins