The nothing man

Andrea 02 juni 2023
Ik heb het boek in het Engels gelezen en ik vind de titel in het Engels veel beter passen dan in het Nederlands. ‘The Nothing Man’ in plaats van ‘Je liet mij leven’. In de Nederlands uitgave wordt de dader de "De spoorloze Man" genoemd, terwijl Nothing toch echt iets anders mee bedoeld wordt dan spoorloos en "nothing/niets" op verschillende manieren in het verhaal tot uiting komt.

In het kort gaat het boek over Eve Black die als 12-jarige een overval bij haar thuis overleeft. De overval wordt gepleegd door een man die haar vader, moeder en zusje heeft vermoord en krijgt later de bijnaam "The Nothing Man". De politie slaagt er niet in om de dader, die nog andere zelfde soort misdaden heeft gepleegd, te vinden. Hij laat geen spoor achter.

Eve is jarenlang onzichtbaar, totdat ze een essay schrijft over de The Nothing Man. Dat zorgt er uiteindelijk voor dat ze er een boek over uitgeeft en hoopt op die manier de dader te kunnen ontmaskeren. Maar heeft ze alles opgeschreven wat ze weet?

Het verhaal begint eigenlijk bij de dader, hoe hij ontdekt dat Eve het boek heeft geschreven over hem. Het bijzondere vond ik dat je daadwerkelijk het boek gaat lezen (in een ander lettertype). Het is dus een boek-in boek verhaal. Dat vond ik erg bijzonder. Het verhaal leest lekker weg. Heel lang dacht ik dat ik eindelijk weer een 5 sterrenboek had gevonden, maar het eind van het verhaal zorgt voor een goede 4 sterren. Ik ben blij dat ik het boek in het Engels heb gelezen, er zal vast een goede vertaling in het Nederlands zijn. De essentie van “Nothing” komt in ieder geval erg goed uit en ik vraag me af hoe dat is gedaan in het Nederlands. Het is een ware pageturner en ik heb het dan ook met heel veel plezier gelezen.

Meer recensies van Andrea