Aardig boek, maar geen Big Magic....

Ik las ‘Big Magic‘ van Elizabeth Gilbert. Ik kende de auteur van de bestseller ‘Eten, bidden, beminnen‘. Ik kon me dat verhaal niet meer precies herinneren, dat kan ik overigens van geen enkel boek (vandaar deze website ;-), maar ik weet nog wel dat ik het een mooi boek vond. Ook ‘Big Magic‘ is een aardig boek met een inspirerende boodschap.

Elizabeth Gilbert gelooft in het bestaan van ideeën als onstoffelijke energetische levensvorm, met een bewustzijn en een eigen wil. Ideeën gaan graag de interactie met mensen aan. Haar motto is dan ook: ga de verbinding aan met dat wat je graag doet in het leven. Ga er echt een relatie mee aan. Breng de discipline en volharding op om dit zo vaak als mogelijk te doen. Oefening baart kunst! Blijf nieuwsgierig het houd het vooral licht en luchtig.

Creativiteit voedt je ziel, in tegenstelling tot het ego. Het ego heb je nodig, net zoals je je angst nodig hebt om in leven te blijven. Het verschaft je de fundamentele contouren van je persoonlijkheid, het helpt je individualiteit op te eisen, je verlangens te specificeren, te leren inzien waar je voorkeuren naar uitgaan en je grenzen stellen. Maar je moet je ego niet alle touwtjes in handen geven, want dan loopt het uit op een fiasco. Het wil namelijk alleen maar beloond worden! En aangezien het nooit genoeg is, zal je ego altijd teleurgesteld zijn. Leer je egostemmen kennen is Gilbert’s boodschap en probeer ze niet zo serieus te nemen. Wees vooral goed voor je ziel, die maalt niet om beloning of mislukking.

Lees verder op mijn spot: https://www.hebban.nl/spot/angelathissen/nieuws/big-magic

Meer recensies van Angela Thissen - van Heeswijk