Mooie lessen, slechte verpakking

Kort samengevat: mooie spirituele levenslessen (zie hieronder), maar de verpakking (topadvocaat doet spirituele wijsheid op in het Oosten en vertelt dit door aan zijn enige vriend) irriteerde me.

1 Bedwing je geest: kwaliteit van leven wordt bepaald door de kwaliteit van je gedachten, zoek wat je echt bezielt en richt daarop al je energie.
2 Volg je doel: het doel van het leven is een doelbewust leven, de macht van het zelfonderzoek (1 stel je het gewenste resultaat voor, 2 oefen positieve druk op jezelf uit, 3 verbind een tijdslimiet aan je doel, 4 schaf een dagboek aan en 5 voer de handeling 21 dagen uit).
3 Beoefen kaizen: die de dingen waar je bang voor bent, verlichting is het consequent werken aan je geest, lichaam en ziel.
4 Streef discipline na: wilskracht is de belangrijkste deugd voor een volledig bewust leven, mantra’s, zwijggelofte.
5 respecteer tijd: durf nee te zeggen, zij die van jongs af aan verstandig gebruikmaken van hun tijd worden beloond met een rijk, productief en bevredigend leven.
6 Dien anderen belangeloos: oefen iedere dag in vriendelijkheid, leef om te geven.
7 Beleef het heden: oefen je in dankbaarheid, beleef de kinderjaren van je kinderen. Wordt de bouwmeester van je toekomst.

Enkele quotes uit het boek die me zijn bijgebleven:

“Het geluk dat je zoekt komt a.g.v. je reflectie op de waardevolle doelen waar je je aan wijdt en vervolgens van wat je doet om ze te realiseren.”

“Het is niet wat jij uit de boeken haalt wat zo verrijkend is, het is wat de boeken uit jou halen waardoor je leven uiteindelijk verandert.”

Meer recensies van Angela Thissen - van Heeswijk